Personeelsplanning in coronatijd, omgaan met zieken en testplicht

In coronatijd hebben veel ondernemers te maken met een veel hoger verzuim dan normaal. Dat komt niet alleen doordat mensen zich echt ziek voelen, maar ook doordat zij zonder klachten in quarantaine zitten. Hoe houd je hier rekening mee in je personeelsplanning?

Wanneer moeten medewerkers zich testen?

De meeste mensen weten wel dat ze zich moeten laten testen wanneer ze coronagerelateerde klachten hebben. Volgens de Rijksoverheid komen deze klachten het vaakst voor:

  1. Verkoudheidsklachten (neusverkoudheid, loopneus, niezen, keelpijn)
  2. Hoesten
  3. Benauwdheid of kortademigheid
  4. Verhoging (tot 38 graden Celsius)
  5. Koorts (vanaf 38 graden Celsius)
  6. Plotseling niets meer ruiken of proeven, zonder dat de neus verstopt is.  

Daarnaast zijn er andere situaties waarin het belangrijk is dat je medewerkers zich testen. Bijvoorbeeld wanneer hij of zij in de buurt is geweest van iemand met corona, of terug is uit het buitenland. Organiseer je een event? Dan kan het slim zijn om medewerkers te vragen zich op voorhand te laten testen, ook als ze gevaccineerd zijn.

Let op: je kunt medewerkers niet verplichten om zich te laten testen, tenzij dit onderdeel is van de noodwet!

Medewerkers of huisgenoten testen positief

Wanneer er veel besmettingen zijn, is de kans ook groot dat je medewerkers positief testen voor corona. Niet iedereen voelt zich even ziek, maar toch is het belangrijk dat ze thuis blijven om anderen niet te besmetten. Je wilt tenslotte niet dat door die ene medewerker je hele kantoor of zaak moet sluiten. Ook zullen sommige medewerkers in quarantaine moeten doordat een huisgenoot positief getest is (bron: Rijksoverheid).

In dit geval, en wanneer de medewerker zich niet echt ziek voelt, maar gewoon een beetje verkouden, kun je hem of haar in overleg thuis laten werken. In sommige functies is dat niet zo eenvoudig, denk bijvoorbeeld aan bedienend personeel in de horeca, of kassamedewerkers in een winkel. Toch zijn er misschien wel administratieve taken te vinden die al een tijd zijn blijven liggen. Zo kan de medewerker toch iets betekenen voor de zaak.

Medewerkers voelen zich ziek

Sommige mensen worden helaas erg ziek door corona. Dit kan een flinke tijd aanhouden, veel langer dan bij een normale griep. Volgens het RIVM is er een groep die vele weken klachten blijft houden. Een deel van de besmette mensen blijft langdurig (soms zelfs maanden) klachten houden, dit heet ‘Long COVID’ of ‘PASC’ (Post-Acute Sequelae of SARS-CoV-2 Infection).

Houd daarom bij een corona-infectie goed de vinger aan de pols, en push je medewerker niet om snel weer aan het werk te gaan. Het is beter om de hersteltijd te lang in te schatten, dan om dit te onderschatten. Het is namelijk extra vervelend om voor de tweede keer op zoek te moeten gaan naar vervanging.

Hoe maak je een goede personeelsplanning in coronatijd?

Het kan erg lastig zijn om een sluitende personeelsplanning te maken wanneer het risico op uitval zo groot is. Het is in ieder geval aan te raden om de planning iets ruimer te maken dan je normaal zou doen. Zorg voor een aantal ‘vrijlopende’ medewerkers die direct kunnen inspringen wanneer er een medewerker uitvalt. Een duurdere optie, is het inhuren van externe krachten. Denk bijvoorbeeld aan uitzendmedewerkers. Houd er wel rekening mee dat ook daar personeelstekorten kunnen ontstaan.

Heb je een heel groot personeelsbestand? Dan kan het ook helpen om mensen die geen vast aantal uren hebben voor korte diensten in te roosteren. Zo ontstaat er een minder groot gat wanneer deze medewerker uitvalt.