Het kappersvak in tijd van corona: “Ik geloof in survival of the flexible”

De kappersbranche is hard geraakt door de coronacrisis. Hoe gaan kappers om met de strenge protocollen in hun vak? We spraken erover met Meral Halaceli, eigenaresse van Mufide Hair & Spa in Enschede én voorzitter van de beleidsadviescommissie bij branchevereniging Anko. Dit artikel is geschreven in mei 2020 en geüpdate in oktober 2020.

Update! In oktober 2020, tijdens de ‘soft’ lockdown, belden we met Meral om te vragen hoe het ging. Benieuwd naar het verhaal? Scrol dan een stukje naar beneden tot het kopje ‘Update oktober 2020’.

Meral runt haar cityspa-concept in Enschede inmiddels al 12 jaar. Alles leek voor de wind te gaan, ze had een kerngezond bedrijf en de zaak was vorig jaar nog verbouwd. Het nieuwe jaar begon meteen goed met een flink aantal afspraken in januari. Toen kwam het coronavirus…

 

De kapper ging op slot

“Toen bekend werd dat de scholen en horeca moesten sluiten, ben ik op eigen initiatief dicht gedaan”, vertelt Meral. “Het voelde voor mij niet verantwoord om open te blijven.” Dat betekent niet dat het een makkelijke keuze was. De sluiting viel haar zwaar: “Het gaat zo tegen je ondernemershart in. Omdat we in het hogere segment zitten, hebben we veel vaste lasten. Het was ook nog niet duidelijk of er wel overheidssteun zou komen.”

Na een paar weken kwamen de belletjes van klanten met de vraag of ze misschien producten konden bestellen. Dat is fijn, maar het is natuurlijk een fractie van wat je normaal aan omzet hebt. Het is meer een soort bezigheidstherapie.”

Protocollen en checklists

Toen de kappers en schoonheidssalons op 11 mei weer open mochten, waren er strenge voorwaarden opgesteld. Zo werden een hygiëneprotocol en intakevragen ingevoerd. Als voorzitter van de beleidsadviescommissie van de Anko was Meral nauw betrokken bij het opzetten van een checklist om ondernemers te helpen bij het naleven van het protocol.

“Sowieso zijn we in ons vak al gewend om hygiënisch te werken. Denk bijvoorbeeld aan vaak handen wassen, mondkapjes bij de pedicure en handschoenen. Dat zit in onze natuur.”


Maatregelen doorvoeren in het kappersvak

Toch waren er nog een aantal aanpassingen nodig. “Voordat we weer open gingen, heb ik een meeting gehad met mijn medewerkers om het protocol en de checklist doornemen. Daarna hebben we samen de salon gereed gemaakt, hier hadden we maar vier tot vijf dagen voor.”

Het coronavirus zorgt voor een aantal nieuwe uitdagingen. Denk bijvoorbeeld aan het voorkomen van contact tussen klanten onderling. Meral vertelt: “We hebben tussen elke twee stoelen steeds een stoel weggehaald.”

“In de praktijk hebben we wel zes meter afstand tussen de stoelen. We hebben nu niet zeven maar vier kapstoelen, dus 40% minder capaciteit. Dat heeft natuurlijk gevolgen voor de omzet, maar het is voor onze eigen veiligheid.”

Schoon materiaal en controle aan de deur

Een andere uitdaging is het materiaal. Er moet voorkomen dat dit een rol speelt in de verspreiding van het virus. “Normaal gebruiken we al twee tot drie handdoeken per dag, nu vaak meer. Als we ze hebben gebruikt, gaan ze direct de wasmand in. Dat geldt ook voor de kapmantel, we gebruiken een mantel maar één keer en daar bovenop gebruiken we een wegwerp-kapmantel. Dat is niet verplicht, maar we willen de klant extra inpakken ter bescherming.”

Hoe houd je zieke mensen buiten de deur? “Klanten moeten standaard vijf minuten voor hun afspraak aanwezig zijn. Dan komen ze eerst bij mij aan de klantendesk, waar ze een aantal controlevragen over hun gezondheid moeten beantwoorden. Pas na die controle mogen ze verder.”

Coronatoeslag

Alle extra maatregelen hebben voor veel extra kosten gezorgd, terwijl kappers juist een tijd geen omzet hebben kunnen draaien. Bereken je dit dan door aan de klant? Meral heeft een oplossing gevonden: “Ik heb nog niet mijn prijzen verhoogd, maar ik reken een kleine toeslag van € 3 voor iedere behandeling.”

Er is veel veranderd aan het bezoek aan de cityspa, “Normaal zou je denken dat verandering weerstand oproept, maar dat is nu helemaal niet het geval. Klanten zijn erg begripvol.

Tips voor andere ondernemers

“Ik heb ondervonden dat het ontzettend belangrijk is om je flexibel op te stellen”, vertelt Meral. “Probeer out-of-the box te denken als het gaat om het vergaren van omzet. Veel van ons vak is niet te digitaliseren, maar zaken eromheen juist wel. Ik geloof enorm in survival of the flexible.”

 

Update oktober 2020

Wanneer we Meral weer spreken, heeft ze al een pittige tijd achter de rug. “Onze branche heeft behoorlijke klappen gehad van de maatregelen”, vertelt ze. “Sinds de laatste persconferentie (waarbij de soft lockdown werd aangekondigd, red.) is er voor ons niet zo veel veranderd. We hebben zelfs nog een enorm compliment gekregen vanuit de overheid dat we het zo goed doen.”

Dat betekent niet dat Meral ook blij is met de manier waarop het nu gaat: “Voor ons in het kappersvak is gastvrijheid ontzettend belangrijk, maar dat lukt niet goed met deze maatregelen. Een tijdje geleden kwam er een moeder met twee kinderen langs op de woensdag: kidsdag. Door de maatregelen moest de moeder de kapper een instructie geven voor het ene kind en moest ze zelf met het ander kind buiten wachten.”

Financiële gevolgen en rompslomp

Om ondernemers te helpen het hoofd boven water te houden, heeft de overheid een steunpakket opgesteld. Meral heeft hier ook aanspraak op gemaakt. Ze vertelt: “Omdat we in drie maanden 45% minder omzet maakten, kon ik de NOW1-regeling aanvragen. Je moet dan een aantal complexe berekeningen maken om het formulier in te vullen. Er werd aangegeven dat je er twee uur over zou doen, maar het kostte mij vijf uur!”

“Mijn accountant gaf aan dat hij het wel wilde doen, maar dat kost natuurlijk ook weer geld. Ik weet best wat van cijfers, maar dit was zo complex. Je moet ook tekenen dat je alles naar eer en geweten hebt ingevuld, een fout is namelijk strafbaar. Het is uiteindelijk gelukt, maar je zou bijna denken: ‘laat maar, ik wil geen steun ontvangen!’.”

Tevreden klanten, minder horeca-ondernemers

Klanten zijn over het algemeen erg tevreden met de manier waarop Müfide Hair & Spa te werk gaat. “Ze zijn heel erg blij verrast dat we bijvoorbeeld allemaal een mondkapje op hebben, dat heb ik nu verplicht in de zaak.”

Toch is de beleving anders dan voorheen. “De situatie is niet meer zoals ik het graag zou willen. Klanten komen niet meer om te ontspannen”, stelt Meral. “Je komt om je haar te laten knippen en gaat daarna weer weg. Normaal geven we altijd een finishing touch met wat make-up, maar dat mag nu niet meer. Volgens het protocol mogen we geen testers meer gebruiken.”

Bij de laatste maatregelen zijn de kappers gelukkig buiten schot gebleven. “Toch voel ik als ondernemer elke dag de effecten van deze maatregelen”, vertelt Meral. “Daarbij komt dat onze klantenkring voornamelijk bestaat uit ondernemers, bijvoorbeeld uit de horeca. Zij gaan nu natuurlijk niet naar de kapper, dat merk ik dan weer in mijn kassa.”

 

Aan de slag? Lees het protocol uit jouw branche en bekijk de website van je branchevereniging. Vragen? Stel ze aan je branchevereniging of bel het KvK Coronaloket op 0800-2117.