Het coronaprotocol in de horeca: “Gasten vinden het heel fijn om weer iets te mogen doen”

Nu de maatregelen tegen het coronavirus langzaam versoepeld worden, trekken steeds meer gasten naar de restaurants en hotels. Maar met de nieuw verworven vrijheden komen ook verplichtingen. Jos Traa van Schimmel 1885 vertelt hoe dat in de praktijk gaat.

 

Schimmel 1885 is geen gewoon horecabedrijf, het is een hotel, restaurant, cateringsbedrijf, feest- en vergaderlocatie en bowlingbaan. Helaas moest alles tijdelijk sluiten om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Jos vertelt: “Dat was wel even een dingetje natuurlijk. We hoorden om half zes dat we om zes uur dicht moesten, maar er zaten natuurlijk al mensen in het restaurant. Aanvankelijk zou het drie weken duren, maar dat werden er elf.”

Jos en zijn team besloten er het beste van te maken. “We zijn de eerste week meteen met afhalen en bezorgen begonnen. Dat was nog best leuk! Je houdt jezelf een beetje bezig, maar veel brengt het niet op. Na een tijdje mocht het hotel wel weer open, maar er waren bijna geen gasten.”

Heropening restaurant met nieuwe regels

“Op 1 juni mocht alles open, behalve de bowlingbaan. Dat wordt als sport gezien, dus daar moesten we mee wachten tot 1 juli”, vertelt Jos. Wel moet de horeca zich aan strenge regels houden, anders volgt een boete. 

“Branchevereniging Koninklijke Horeca Nederland heeft ons hierbij goed geholpen, ze hebben een protocol opgesteld wat je zo kunt toepassen op je eigen bedrijf. Ook krijgen we regelmatig updates en tips, bijvoorbeeld over het aanvragen van overheidssteun.”

Maatregelen tegen corona

Wat doet Schimmel 1885 om ervoor te zorgen dat gasten veilig een leuke avond kunnen hebben? “We beginnen al bij de deur met vragen of iemand gezond is. Als we dat gedaan hebben, mogen we binnen de anderhalve meter bedienen. Komen gasten niet uit hetzelfde huishouden? Dan moeten ze wat verder uit elkaar zitten. Wel zien we dat ze aan het einde van de avond toch wat dichter bij elkaar gaan zitten. Als het te ver gaat, zeggen we daar wat van.”

“Verder staan er ontsmettingszuilen en hebben we een route uitgestippeld. Het is overal eenrichtingsverkeer met pijlen op de vloer, zodat mensen in principe niet kunnen botsen. In gangen waar het wat smaller is, hangt nu een bordje met ‘Let op, geef elkaar de ruimte’. We hebben het voordeel dat we een relatief grote oppervlakte hebben. Normaal hebben we 100 zitplaatsen, nu zijn dat er 80.”

Trouwen, vergaderen of bowlen?

Feesten en partijen zijn er nog niet. “Normaal hebben we in mei en juni veel huwelijken, maar die zijn allemaal naar het najaar of volgend jaar geschoven. Omdat mensen zien dat de maatregelen langer duren, willen bruidsparen die in het najaar gepland staan nu ook weer verder schuiven.” Wel ziet Jos ziet dat vergaderingen langzaam terug beginnen te komen: “Mensen willen toch graag even fysiek bij elkaar komen.”

Op 1 juli mocht de bowlingbaan open, maar niet volledig. “We hebben vier banen, maar hiervan zijn maar twee in gebruik.” vertelt Jos. “We gebruiken nu alleen nummer één en vier, zo raak je de buren niet. Nu het wat slechter weer is, zien we dat steeds meer mensen komen bowlen.”

Ontbijtbuffet 2.0

Ook in het hotel gaat het net even anders dan normaal. “We zetten bij het ontbijt nu een gevuld bordje per persoon klaar. Alles wordt zorgvuldig afgedekt, zelfs de jus d’orange. Gelukkig zien we dat de hotelboekingen langzaam een beetje aantrekken. We hebben maar zestien kamers en ons hotel is meestal 80% zakelijk, dus een tijdje geleden hadden we maar één kamer per week bezet. Nu zien we dat mensen ook bijvoorbeeld voor fietsvakanties komen.”

Gasten zijn enthousiast

Na een lange tijd thuiszitten, zijn veel mensen blij om er weer op uit te kunnen. “Gasten vinden het heel fijn om weer iets te kunnen doen. Ze vinden het ook prettig dat we hier de ruimte hebben, zeker als ze een beetje bang zijn. Voor ons is het best wel zwaar geweest, je krijgt natuurlijk wel een vergoeding van de overheid, maar dat is niet genoeg. We hebben het geluk dat we hier al heel lang zitten, waardoor we een beetje spek op de botten hebben.”

 

Aan de slag? Lees het protocol uit jouw branche en bekijk de website van je branchevereniging. Vragen? Stel ze aan je branchevereniging of bel het KvK Coronaloket op 0800-2117.