Het coronaprotocol bij de slager: “We willen het risico op besmetting zo klein mogelijk maken”

In coronatijd is het nog steeds mogelijk om een mooi stuk vlees te halen bij de slager. Welke maatregelen nemen zij om de verspreiding van het virus te beperken? We spraken met Sjaak Christiaanse (Slagerij Christiaanse) en Adrian Wisse (Slagerij Wisse).

 

Toen begin 2020 de eerste strenge maatregelen tegen COVID-19 aangekondigd werden, was dat voor de slagers best een schok. Adrian van Slagerij Wisse vertelt: “Dat was even schrikken, je weet niet zo goed wat er aan de hand is. Er komt veel informatie op je af.” Sjaak van Slagerij Christiaanse vult aan: “We vroegen ons natuurlijk ook af wat er met ons zou gaan gebeuren. De eerste paar weken hebben we even aangekeken hoe het zou lopen. Wij kregen het toen heel erg druk!”

De eerste maatregelen

Om het risico op besmetting zo laag mogelijk te houden, troffen de twee ondernemers belangrijke maatregelen. “Ik heb allemaal schermen op onze 22 meter lange toonbank gezet,” vertelt Sjaak. “Verder heb ik met het personeel afspraken gemaakt over afstand houden. Dat is vooral lastig bij het passeren achter de toonbank, daar hebben we maar 1,25 meter.” 

Adrian heeft in zijn slagerij hetzelfde knelpunt. “Hiervoor hebben we hulp gehad van de brancheorganisatie, KNS (Koninklijke Nederlandse Slagers). Zij vertelden dat wanneer je elkaar passeert, je dat met de rug naar elkaar toe moet doen. Daar konden we wel iets mee.”

“De KNS heeft ook juridische tips en ondersteuning gegeven,” vult Sjaak aan. “Zeker in het begin waren de regels erg onduidelijk. Ik had bijvoorbeeld drie keer dat een verkoopster thuis moest blijven omdat haar dochter positief getest was. Wie gaat dat dan betalen? Uiteindelijk heeft de KNS uitgelegd dat ik dat zelf betaal.”

Minder mensen op een werkplek

Verder hebben de slagers afspraken gemaakt over het aantal mensen op verschillende werkplekken. Zo vertelt Sjaak: “Er mogen bijvoorbeeld niet meer dan drie mensen werken aan een werkbank van vijf meter. We hebben ook drie snijmachines naast elkaar waar we de middelste zo min mogelijk gebruiken. Ook is er afgesproken om niet bij elkaar te blijven hangen, dus moet je af en toe iemand aanspreken bij de weegschaal.”

Mondkapjes in de zaak

Er is veel te doen geweest over verplichte mondkapjes. Bij Adrian en Sjaak draagt het personeel er in elk geval wel een. “Wij hebben in oktober na de persconferentie besloten om mondkapjes te gaan dragen,” vertelt Adrian. “Niet iedereen vindt het fijn, sommige mensen vertellen bijvoorbeeld dat ze hoofdpijn krijgen. Dat vinden we vervelend, maar we willen het risico niet nemen.”

Sjaak heeft meteen een speciale soort aangeschaft: “Ik heb van die doorzichtige, vriendelijke mondkapjes gekocht. Die laten niks door en je bent makkelijker te verstaan voor de klant.” 

Regels voor klanten

Natuurlijk hebben de slagers ook een aantal regels opgesteld voor klanten om de veiligheid te kunnen waarborgen. Adrian vertelt: “We hebben maximaal zes klanten in de winkel en iedereen moet bij binnenkomst de handen ontsmetten. Voor de toonbank hebben we een lint gespannen zodat de medewerker en de klant ruim anderhalve meter afstand kunnen houden. Ook vragen we klanten om zoveel mogelijk te pinnen en pakken we zelf alles in. Er komen geen tassen van klanten meer over de toonbank.

Sinds oktober heeft slagerij Christiaanse ook een deurbeleid. “We hebben personeel opgeofferd om in de drukke periodes van de dag bij de deur te staan. Zij zorgen ervoor dat mensen niet met z’n achten naar binnen gaan en dat wachtenden netjes in de rij aan de overkant van de straat staan. Ook hebben we eenrichtingsverkeer ingevoerd bij de deur.”

Hoe reageren de klanten?

Niet iedereen is even blij met de maatregelen. “In het begin waren er klanten die het allemaal onzin vonden en met z’n tweeën of drieën de winkel in kwamen”, zegt Adrian. “Dan vormt er al snel een rij. We gaven toen aan dat ze echt alleen moeten komen. Sommige mensen worden dan echt boos, maar gelukkig gebeurt dat niet zo vaak. Op dit moment zijn er vooral mensen die het lastig vinden om zich eraan te houden.”

Sjaak heeft een soortgelijke ervaring: “De mensen bij de deur krijgen veel naar hun hoofd geslingerd. Ik heb, om mijn personeel te ontzien, contact gezocht met een 65-plus uitzendbureau. Die heb ik gevraagd of ze de mogelijkheid zien om drie tot vier gastheren of -vrouwen te leveren met een beetje overredingskracht.”

Hoewel de slagers er alles aan doen, hebben ze ook medewerking nodig van hun klanten. “Je probeert gewoon je best te doen, we willen het risico op besmetting zo klein mogelijk houden,” stelt Adrian.

 

Aan de slag? Lees het protocol uit jouw branche en bekijk de website van je branchevereniging. Vragen? Stel ze aan je branchevereniging of bel het KvK Coronaloket op 0800-2117.