Fysiotherapie in tijden van corona: digitalisering in de stroomversnelling

Contactberoep of niet, de zorg moet toch blijven draaien. Maar hoe geef je veilig fysiotherapie tijdens de coronacrisis? Emile van Beijeren van FysioExpert vertelt zijn verhaal.

Toen op 16 maart tijdens de persconferentie werd aangekondigd dat Nederland in een intelligente lockdown ging, was FysioExpert al goed voorbereid. Ze hadden de maatregelen zien aankomen. 

“We hebben direct maandagochtend bedacht dat cliënten zonder medische noodzaak op afstand fysiotherapie konden krijgen door middel van FysioExpert@home. E-health stond al jaren op ons lijstje om in te voeren als ondersteuning naast reguliere therapie, maar dat kwam nu in een stroomversnelling.”

 

Gevolgen van corona: zorg op afstand

Door deze voorbereiding kon FysioExpert snel schakelen: “Het team pakte het vanaf het eerste moment goed op. Die maandag zijn we meteen mensen gaan afbellen en gingen we schakelen met andere grote praktijken in Nederland.” 

“Op woensdag/donderdag konden we al meteen aan de slag met videobellen en telefonische consulten. Ook stuurden we online huiswerkoefeningen mee. Verder hebben we zoveel mogelijk oefenmateriaal uitgeleend zodat mensen thuis konden oefenen. Zo konden we veel van onze cliënten blijven behandelen. We sturen regelmatig nieuwsbrieven over de stand van zaken. Iedereen is door deze situatie overvallen, daarom is goede communicatie cruciaal.” 

Hoe werkt dat met oudere cliënten? “Er waren ook mensen die niet goed met techniek om konden gaan, die kregen de oefeningen op papier. Omdat vooral bij oudere cliënten ook eenzaamheid op de loer lag, hebben we af en toe een belrondje gedaan.”

 

Online inhaalslag

“Zorg loopt nog wel eens achter op het gebied van digitalisering”, vertelt Emile. “Wij hebben nu bijvoorbeeld een Youtube kanaal opgezet met 100 filmpjes en vlogs. Alle collega’s hebben leuke filmpjes opgenomen, over de kernwaarden: beweging, voeding, ontspanning en balans.” 

“Deze filmpjes zijn niet alleen voor onze cliënten, maar voor iedereen. We vinden dat je in deze tijd solidair moet zijn en elkaar moet helpen waar dat kan. Dat deden we ook voor huisartsen en ziekenhuizen. Wanneer zij cliënten hadden met klachten aan het bewegingsapparaat, konden wij die coachen en behandelen via videobellen.”

 

Medisch noodzakelijke patiënten

Toch heeft niet iedereen genoeg aan zorg op afstand. Emile vertelt: “Bij ongeveer 10% van onze patiënten is fysiotherapie medisch noodzakelijk. Het gaat dan om mensen uit cruciale beroepen en mensen die net een operatie hebben gehad of zonder behandeling onomkeerbaar achteruit gaan. Voor hen is fysiotherapie nodig om te voorkomen dat ze zware zorg nodig hebben en in het ziekenhuis belanden. Het is wel lastig om te bepalen wat medisch noodzakelijk is en wat niet.”

“Wanneer mensen op locatie kwamen, kregen ze vragen over hun gezondheid. Dit geldt natuurlijk ook voor onze collega’s. Ons medisch trainingscentrum HealthTime was tot 1 juli gesloten, hier hebben we dan ook gebruik van gemaakt bij de behandeling van cliënten met een medische noodzaak. Hier is voldoende ruimte om goed afstand te houden.”

 

1 mei: langzaam opschalen

Vanaf 1 mei mocht de fysiotherapie weer langzaam, gefaseerd opgeschaald worden. In de tussentijd heeft FysioExpert de praktijken omgebouwd zodat het past bij de 1,5 meter samenleving. “We zijn aangesloten bij Keurmerk Fysiotherapie, dat is een vereniging voor fysiotherapeuten. De protocollen komen vanuit hen, RIVM en VWS, maar wij hebben het doorvertaald van papier naar praktijk.” 

FysioExpert heeft een flink aantal maatregelen doorgevoerd. “We hebben het geluk dat we in het ziekenhuis zitten, daardoor was de luchtcirculatie al heel goed. Verder hebben we looproutes met pijlen uitgezet, oefenzalen heringericht, plexiglas neergezet en hebben we de kleedruimtes omgebouwd tot oefenzaaltjes voor een-op-een trainen.” 

“Verder maken we heel veel schoon, dat is een soort tweede baan geworden van de fysio. We wassen onze handen vaak en nemen de apparaten goed af. We werken ook veel met triage. Als je je niet goed voelt, moet je thuisblijven. Dat is op basis van vertrouwen. Zo kunnen mensen op een veilige en verantwoorde manier bij ons terecht.”

 

Corona-patiënten, een multidisciplinaire behandeling

FysioExpert helpt ook mensen die corona hebben gehad bij het revalideren. “De nasleep wordt best wel onderschat, een groot deel van de patiënten kampt nog met fysieke klachten. We zien het ook veel bij jongeren, of ze nu een goede conditie hadden of niet. Wij hebben experts op het het gebied van hart-, vaat- en longfysiotherapie. Samen met de regiopartners van Fysiogroep Nederland en huisartsen en fysiotherapie praktijken in Haarlem (de SEHO) hebben wij een multidisciplinair post Covid-19 protocol opgesteld.

 

Lichtpuntjes

De coronacrisis is een zware periode, maar toch ziet Emile een aantal positieve punten. “Op het gebied van teambuilding is het wel heel goed geweest. Het team liet kwaliteiten zien die onze verwachting te boven gingen. We hielden ook een maandelijkse online teamborrel op afstand met een leuke pubquiz en een wijntje dat we thuis stuurden. Zo komt iedereen er ook thuis goed doorheen, daar heeft het ook behoorlijk impact namelijk.”

“We hebben leuke briefjes gehad van “oudere” mensen over hoe fijn ze het vonden dat de zorg doorging. Laatst kregen we zelfs een taart! Dat is toch een stukje erkenning.”

Emile kijkt ook met frisse moed naar de toekomst. “Je moet positief blijven, want dit blijft nog wel even. We waren ons al bewust van de hygiëne, maar nu natuurlijk nog meer. Ook blijven we e-health gebruiken als ondersteuning naast de reguliere therapie. Bij FysioExpert zien we ook de noodzaak tot samenwerken met andere zorgketenpartners en zullen we moeten kijken hoe we de zorg persoonlijker en efficiënter kunnen organiseren!” 

 

Aan de slag? Lees het protocol uit jouw branche en bekijk de website van je branchevereniging. Vragen? Stel ze aan je branchevereniging of bel het KvK Coronaloket op 0800-2117.