De kledingwinkel en corona: “Eigenlijk zijn we strenger dan het RIVM”

Persoonlijke aandacht is een van de grootste troeven van de fysieke kledingzaak tegenover de webshop. Dat is helaas lastiger geworden sinds de coronacrisis. Welke maatregelen kun je nemen om winkelen prettig en veilig te houden? Dit artikel is geschreven in mei 2020 en geüpdate in oktober 2020.

Mirjan van Silfhout runt samen met haar zus Bianca al meer dan tien jaar een kledingzaak voor mannen: Homme & Home in Scherpenzeel. Bij deze winkel kunnen mannen terecht voor alles wat met kleding te maken heeft. “Onze winkel is erg gericht op persoonlijk contact,” vertelt Mirjan.

“We willen het voor de man zo prettig mogelijk maken op de lokale, vriendelijke manier. Je kunt parkeren voor de deur, er hangt een relaxte sfeer en we zoeken de kleding persoonlijk voor je uit.”

 

Gezondheid op de eerste plek

Toen het coronavirus zich aandiende, twijfelden veel winkeleigenaren of ze wel of niet open konden blijven. Vooral toen op 15 maart bleek dat zowel de scholen als de horeca moesten sluiten, ontstond veel onzekerheid. ”Bij ons staat gezondheid voorop, dus we zijn de eerste drie weken dicht gegaan.”, zegt Mirjan resoluut.

“Achter de schermen hebben we toen gelijk geprobeerd om zoveel mogelijk van ons te laten horen. Op social media waren we al erg actief. Verder hebben we elke klant gebeld waarmee we nog iets hadden afgesproken of op een andere manier contact mee hadden. Ook hebben we een bezorgservice in het leven geroepen en waren we elke middag bezig met het maken van kledingsets.”

“Daarnaast hebben we een project waarmee we op de achtergrond al bezig waren versneld ingevoerd: een kledingbox. We zijn hier nu regionaal mee actief, voor klanten die we al kennen. We weten namelijk precies wat hun maten zijn en wat ze leuk vinden. Natuurlijk haal je daar niet je normale omzet mee, maar het is een mooie aanvulling.”

Uitdagingen door corona

Toen de winkel na drie weken weer openging, was er sprake van een nieuwe werkelijkheid. Hoe pas je alle regels toe in een kledingwinkel waar persoonlijk contact zo belangrijk is?

“We zijn geen doemdenkers, maar we zagen een beetje op tegen eventuele discussies en woordenwisselingen met klanten. We willen klanten eigenlijk geen regels opleggen of terechtwijzen, maar het was nu nodig. Uiteindelijk bleek dat mee te vallen, in 99% van de gevallen gaat het heel goed. Inmiddels zijn de mensen namelijk al gewend om afstand te houden.”

Een andere uitdaging was het niet meer kunnen aanraken van klanten. “Normaal gesproken helpen we de mannen met winkelen. Denk aan de knoopjes en het vermaken van de kleding. Dit moet nu allemaal op afstand, je moet uitleggen wat de klant zelf moet doen.”

Hoe richt je een kledingwinkel in tijdens corona?

Het inrichten van een corona-proof winkel is nog niet zo eenvoudig, je wilt niet dat klanten en medewerkers tegen elkaar op kunnen botsen. “We hebben de winkel zo ingericht dat er nu genoeg ruimte is. Smalle stukken zoals bij de koffiebar en de kassa zijn alleen voor medewerkers.”

Ook mogen er niet te veel mensen tegelijkertijd aanwezig zijn in de winkel. Volgens het RIVM is dat één persoon per tien vierkante meter. “We hebben tweehonderd vierkante meter, dus we zouden officieel twintig klanten binnen mogen hebben. We laten er in de praktijk maar vier tot vijf per keer binnen, daarom hebben we ook geen aantal op de deur staan. Eigenlijk zijn we daarin strenger dan het RIVM.”

“Hoeveel mensen binnen kunnen zijn, hangt ook sterk af van het gezelschap. Als er mannen in hun eentje komen, passen er meer mensen dan wanneer er kinderen bij zijn waar je op moet letten. Dan wordt het al snel te vol.”

Even de bel rinkelen

Mirjan heeft een handige oplossing om ervoor te zorgen dat mensen niet zomaar binnenlopen: “Als je binnenkomt loop je tegen een tafeltje aan waar je je handen kunt ontsmetten en met een belletje kunt rinkelen, wij kijken dan of je al naar binnen kunt. Dat is van buiten namelijk niet zo goed te zien.“

“Mensen zijn dit inmiddels al zo gewend dat als ik ze al binnen laat, ze soms toch nog even met het belletje willen rinkelen.”

Oktober 2020, hoe gaat het nu?

Benieuwd hoe het in oktober 2020 met Homme & Home ging? We belden met Bianca over de nieuwe situatie. “Eigenlijk gaat het wel goed”, vertelt Bianca. “Natuurlijk lopen we wel achter, er waren van de zomer geen bruiloften of festivals. Mensen kochten ook andere dingen, ze hoefden namelijk niet meer netjes naar hun werk. De korte broek verkocht dus prima, maar colbertjes juist niet. Daar zit een behoorlijk prijsverschil in, dus daar mis je inkomsten.”

Gelukkig kunnen Bianca en Mirjan rekenen op steun vanuit de merken die ze verkopen. “We hebben een heel fijne samenwerking, de polo’s en colbertjes die we niet verkochten mochten we terugsturen en omruilen.”

Afstand en mondkapjes

Op 30 september gaf Mark Rutte in een persconferentie alsnog een dringend advies om binnen mondkapjes te dragen. Winkeliers mogen zelf beslissen of ze een mondkapje willen verplichten in hun zaak. Hoe gaat Homme&Home hiermee om? “Het is heel lastig”, zucht Bianca. “Ik zou het prettig vinden als de overheid een duidelijke keuze zou maken of het verplicht is of niet.”

“We hebben aan veel klanten gevraagd wat zij zouden doen als we een mondkapje zouden verplichten. 90% van de mannen gaf aan dan online te bestellen of voor thuisbezorging te kiezen. Ik kom de kleding met liefde bij ze langsbrengen en ophalen, maar we hebben geen webwinkel. Dan wordt de stap naar een concurrent wel heel makkelijk.”

Het verschilt per dag hoeveel mensen al een mondkapje dragen in de winkel. “Ik let op wat er in de winkel gebeurt. Gisteren en eergisteren kwam er één dame met een mondkapje op. Dinsdag droeg maar liefst de helft er een. Toen dacht ik: ‘Het is zover, we moeten erin mee’. Maar als maar één iemand het draagt heb ik het liever niet. Het is dan toch een stuk minder persoonlijk omdat je de mimiek niet ziet en mensen niet goed verstaat. Van de week kwam er bijvoorbeeld een jongen langs die al veel vaker is geweest, maar het duurde gewoon even voordat ik hem herkende met het masker op.”

Afstand houden gaat bij de meesten gelukkig goed. “Een aantal weken geleden moesten we mensen er wel vaker op attenderen, maar dan hielden ze zich er ook wel aan”, herinnert Bianca zich. “Nu zijn de maatregelen weer wat strenger geworden en gaat het weer beter.”

December: de volgende uitdaging

“Nu komt de volgende uitdaging: hoe gaan we decembermaand in?” Bianca vertelt dat de decembermaand een van de drukste maanden van het jaar is. “Normaal staan er wel 15 tot 20 klanten in de winkel. Dat kan nu natuurlijk niet, maar ik kan ze ook niet vragen om een half uur te laten wachten. We kijken nu samen met de merken naar leuke acties om te zorgen dat ze zo vroeg mogelijk beginnen met inkopen.”

Aan de slag? Lees het protocol uit jouw branche en bekijk de website van je branchevereniging. Vragen? Stel ze aan je branchevereniging of bel het KvK Coronaloket op 0800-2117.