Coronaprotocollen in de transport: “Iedere chauffeur krijgt handschoenen en een mondkapje”

De transportsector krijgt niet alleen de corona-maatregelen in Nederland mee, maar ook die van over de grens. Gijs van den Broek van Van Heugten Transport vertelt over zijn ervaringen. Dit artikel is geschreven in juni 2020 en geüpdate in oktober 2020.

 

Omzetverlies en kinderen thuis

De chauffeurs van Van Heugten Transport zijn veel over de grens te vinden. Toen het internationale verkeer aan banden werd gelegd, voelde het bedrijf hier ook de financiële gevolgen van. “Vooral in Frankrijk en Engeland stagneerde het. Er werd ook minder verkocht, de orderintake werd minder en vestigingen werden gesloten. Vooral de maakindustrie is hard geraakt.”

Gijs kreeg ook te maken met een erg praktisch probleem. Om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan, moesten de scholen in Nederland de deuren sluiten. Hierdoor hadden veel medewerkers ineens de hele dag kinderen thuis. “Omdat de kinderen niet naar school konden, heeft veel personeel van kantoor thuis gewerkt. Opa’s en oma’s mochten natuurlijk niet oppassen.”

 

Coronaprotocollen op kantoor

Gelukkig hoefde Gijs niet alle maatregelen zelf te verzinnen. Gijs heeft hierbij advies gekregen van branchevereniging Transport en Logistiek NL en de verzekeringsmaatschappij. “Via de branchevereniging heb ik ook posters gekregen met de regels erop.”

“We gebruiken desinfecterende spullen, handgel en hebben routes door het gebouw gemaakt. Ook hebben we schotten tussen de werkplekken. Die hadden we al wel voor de akoestiek. Wanneer mensen van buiten komen lossen en laden, mogen ze niet meer binnen komen.”

 

Maatregelen corona in en om de vrachtwagen

De chauffeurs hebben heel andere uitdagingen dan de medewerkers op kantoor. “We hebben aan alle chauffeurs handschoenen en mondkapjes gegeven. Die gebruiken ze niet in de wagen, maar wel bij klanten op kantoor en bij het laden en lossen. In Duitsland is het zelfs verplicht om een mondkapje te dragen bij openbare gelegenheden, zoals tankstations.”

 

Medewerkers en maatregelen

De medewerkers van het bedrijf reageren wisselend op de nieuwe regels: “Sommigen waren laconiek, anderen een beetje onzorgvuldig, maar sommigen waren echt in paniek. Het is dan echt belangrijk om zelf de rust te bewaren. 90 tot 95% van de mensen houdt zich goed aan de regels, maar dit wordt wel langzaam minder. Ze zijn het zat. Als ik zie dat ze zich er niet aan houden, dan spreek ik ze direct aan.”

“Een klein percentage van onze medewerkers is kwetsbaar, bijvoorbeeld wanneer ze wat ouder zijn. Sommigen daarvan zijn thuisgebleven. We houden er wel rekening mee, maar het blijft eigen verantwoordelijkheid.”

 

Oktober 2020: beter dan in het voorjaar

“Het loopt nu eigenlijk wel goed”, vertelt Gijs. “Eigenlijk hadden we alleen in het tweede kwartaal van 2020 problemen. Dat was vooral doordat er in de maakindustrie thuis werd gewerkt. Sinds juli loopt dat beter. Normaal is augustus echt een vakantieperiode, maar dit jaar liep het werk wat langer door. Wel hebben we omzet gemist door de gesloten eventbranche, er waren geen festivals of beurzen.”

 

De situatie over de grenzen is nog nagenoeg hetzelfde. “De wereld is veranderd, de maatregelen uit het tweede kwartaal worden in Duitsland en Frankrijk nog gehandhaafd, overal geldt een mondkapjesplicht. De tankstations en wegrestaurants zijn wel open en worden extra goed schoongemaakt.”

 

Moraal van de medewerkers

De gemiddelde Nederlander is goed klaar met het coronavirus, hoe staat het met de moraal van de medewerkers? “Op zich is de moraal goed, maar sommige mensen voelen zich onveilig. Je komt wel in aanraking met vreemden natuurlijk.”, vertelt Gijs. Er zijn ook bedrijven die de panden volledig sluiten om contact met externen te voorkomen. “Dan mag je alleen maar aandokken en moet je buiten wachten.”

 

“Gelukkig is er geen paniek en zijn er geen besmettingen binnen het bedrijf. Het komt nu zo dichtbij dat het een kwestie van tijd is denk ik.” Nu we in de tweede golf zitten, verwacht Gijs wel dat er nieuwe maatregelen komen. “Het dragen van mondkapjes is voor ons niet zo’n probleem, maar de gesloten horeca gaat wel gevolgen hebben voor onze omzet.

 

Aan de slag? Lees het protocol uit jouw branche en bekijk de website van je branchevereniging. Vragen? Stel ze aan je branchevereniging of bel het KvK Coronaloket op 0800-2117.