Coronamaatregelen in het attractiepark: “Het is alsof je je hele bedrijf opnieuw moet uitvinden”

Een dagje pretpark is sinds het uitbreken van de coronacrisis enorm veranderd. Hoe is dat voor een ondernemer met een kleiner attractiepark, plus bijbehorende speeltuin en horeca? We spraken erover met Hugo van Kolfschoten, eigenaar van de Pyramide van Austerlitz.

De medewerkers van de Pyramide waren helemaal klaar voor het nieuwe zomerseizoen. Er was het nodige onderhoud gepleegd en alle attracties waren in topconditie. Toch moesten ook zij op 15 maart de deuren sluiten. “Die schade gaan we niet meer inhalen,” vertelt Hugo.

Het bleek nog niet zo eenvoudig om de maatregelen tegen het coronavirus goed toe te passen binnen het park. “Omdat we onder verschillende branches vallen (attractieparken en horeca, red.), was dat best ingewikkeld. Ook worden de regels vaak aangepast,” vertelt Hugo.

De horeca mocht weer open

“Op 1 juni mocht onze horeca gelukkig weer open. Hier hebben we bijvoorbeeld de route omgegooid en alle tafels op 2,5 meter afstand gezet. Gelukkig heb ik een heel groot terras, daar hebben we in elk geval de ruimte. Wel zijn we van 500 naar een kleine 300 zitplaatsen gegaan. Verder hebben we gedeeltelijk zelfbediening, hier hebben we eenrichtingsverkeer ingevoerd.”

“Gasten kunnen ook binnen zitten, daar werkten we tot 1 juli met reservering. Je werd dan door een medewerker naar je tafel gebracht. Nu mogen er meer mensen naar binnen, maar is de regel voor 1,5 meter afstand gebleven. Hierdoor heb ik niet per se meer capaciteit gekregen.”

Een hek om het terrein

Op 16 juni mochten ook de attracties weer open, maar dat ging niet zonder slag of stoot. Hugo vertelt: “De grootste uitdaging was dat mijn bedrijf altijd heel open is geweest. We hanteren geen toegangsprijs, dus iedereen kan op en af lopen. Wat doe je dan als het te druk wordt? Uiteindelijk hebben we tegen heug en meug een hek met een vaste ingang en uitgang geplaatst. Ik heb ook beveiliging ingehuurd om bij te houden hoeveel mensen er binnen zijn.”

Toen de hekken eenmaal geplaatst waren, was Hugo daar niet bepaald over te spreken. “Het was echt even schrikken, het zag er niet mooi uit. Ik heb het toen met matjes, vlaggetjes en vlinders een beetje gezellig gemaakt, zodat het er niet uitziet als een bouwterrein.”

Maximale bezoekersaantallen en desinfecteren

Omdat er veel kinderen in het park komen, is het niet eenduidig te zeggen hoeveel mensen er maximaal binnen mogen zijn. De kinderen hoeven namelijk geen 1,5 meter afstand te houden. “Gemiddeld mogen er 650 tegelijkertijd binnen zijn, dit is wel heel erg afhankelijk van de samenstelling van de bezoekers. Ik loop veel over het terrein om te kijken of het niet ergens te druk wordt, dan vraag ik de bewakers om het hek te sluiten. Dan mag er één iemand naar binnen als er één iemand naar buiten gaat.”

Het afstand houden gaat over het algemeen best goed. “Er is voldoende ruimte in het park en in de wachtrijen staat aangegeven waar je moet staan om 1,5 meter afstand te houden. Mensen doen hun best om zich hieraan te houden, maar soms vergeet je het wel eens. Dat is geen onwil, ik betrap mezelf er ook wel eens op. Als er echt sprake is van groepsvorming, spreken we mensen daar wel op aan. Soms lijkt het ook wel eens druk, maar lopen er veel kinderen tussendoor. Dan is de afstand tussen de volwassenen toch 1,5 meter.”

Extra schoonmaak

Naast de 1,5 meter afstand, is het ook belangrijk dat gasten hun handen ontsmetten en de attracties schoon blijven. “Bij alle attracties, horeca en toiletten staan desinfectiezuilen. Iedereen die ergens naar binnen gaat, moet de handen ontsmetten. Het bedienend personeel draagt handschoenen en de attracties worden geregeld ontsmet.”

Bij de Pyramide wordt de toegang tot de attracties geregeld met losse muntjes die gedurende de dag rouleren. “Kinderen stoppen die wel eens in hun mond, dus ze worden nu maar één keer per dag gebruikt. Daarna doen we ze in de vaatwasser op 90 graden, dan zijn ze weer helemaal schoon en kunnen ze de volgende dag weer gebruikt worden.”

Je moet ergens beginnen

“Het is eigenlijk net alsof je hele bedrijf opnieuw moet uitvinden, ik heb er behoorlijk wat nachten van wakker gelegen. Je moet gewoon ergens beginnen. Ik heb veel overlegd met de BOA’s die kwamen kijken. Verder heb ik gepraat met de afdeling veiligheid van de gemeente. Je merkt dat dat wel gewaardeerd wordt.”

“Ik heb wel wat puntjes kunnen halen uit de protocollen van de Koninklijke Horeca Nederland en de Club van Elf (brancheorganisatie van pretparken, red.), maar de rest heb ik vooral zelf bedacht. In het begin is dat heel lastig, want als je het ene knelpunt oplost, duikt er daardoor weer een nieuw knelpunt op. Het is een heel gepuzzel, maar na een tijdje valt alles op zijn plek. Soms kom je er dan zelfs achter dat een nieuwe oplossing eigenlijk handiger is dan wat we eerst hadden bedacht!”

Positieve reacties

Uiteindelijk is Hugo toch wel tevreden over hoe het nu gaat. “Mensen reageren positief, ik loop geregeld over het terrein en vraag dan aan mensen wat ze vinden. Die reacties zijn goed, ze vinden alles duidelijk aangegeven. Ook vinden ze het niet te druk of onveilig. We draaien de laatste weken ook hartstikke goed, dat komt mede door het weer en dat mensen in Nederland zijn gebleven. Hierdoor komen er veel dagjesmensen. De schade van acht weken sluiting halen we nooit meer in, maar alle beetjes helpen.”