Coronamaatregelen in de sportschool: “Iedere klant krijgt een ‘sportbuddy’”

Op 1 juli mochten de sportscholen eindelijk weer open. Hoe krijgen (en kregen!) ze Nederland weer veilig aan het sporten? We spraken erover met Michael Scheepstra van sportschool De Workout.

“De sportscholen moesten direct na de persconferentie sluiten, dat was heel onwerkelijk,” vertelt Michael. “Dit jaar bestaat De Workout 40 jaar en in al die tijd hebben we nog nooit zoiets meegemaakt. We zagen het gelukkig al een beetje aankomen, dus we hadden wel nagedacht over maatregelen. Voor de veiligheid maakten we al meer schoon en hadden we de groepen voor groepslessen verkleind.”

 

Online sporten voor iedereen

Toch kon dit ze niet voorbereiden op de gevolgen van een totale sluiting. “Onze prioriteit is altijd geweest dat onze klanten fit blijven. Ons product is gezondheid, dus hoe kun je mensen plezier laten beleven met de middelen die je nog hebt?”

Michael en zijn team gingen meteen aan de slag: “Die maandag zijn we meteen gestart met livestreams via Facebook en Instagram, gigantisch mooi om te zien wat dat doet! Iedereen baalde heel erg dat we dicht waren, leuk dat er dan zoveel energie vrijkomt.”

Veel sportscholen kiezen ervoor om de livestreams members only te maken, maar De Workout wilde dit anders doen. “We hebben alle lessen opengezet voor iedereen, daar ben ik best trots op. We willen dat iedereen gewoon kan bewegen, dat past goed binnen de kernwaarden van ons bedrijf.”

Naast de livestreams heeft het team van Michael niet stilgezeten. “We hebben de sluiting gebruikt om heel veel op te knappen in het pand. We hebben dat gedaan met onze eigen mensen, zodat zij ook nog werk hadden.”

 

Drie mogelijkheden voor klanten

Er was veel onduidelijkheid onder klanten of ze wel of niet moesten betalen voor hun sportabonnement. “De overheid riep mensen op om hun sportabonnement gewoon te betalen, maar op de website van de consumentenbond stond dat mensen dat niet hoefden te doen. Het is onduidelijk hoe dat juridisch zit. De branchevereniging is met de consumentenbond in gesprek gegaan, in goed overleg is besloten dat mensen er samen met hun sportschool uit moeten proberen te komen.”

Michael is toen samen met zijn team aan de slag gegaan met een duidelijk beleid. Bij De Workout zijn er nu drie regelingen:

  1. Zorgen dat mensen kunnen blijven sporten, waardoor ze geen geld terug hoeven te vragen. “We geven sporters een personal trainingssessie cadeau en mensen mogen drie maanden lang gratis iemand meenemen.”
  2. Sharing is caring: “De klant kan de helft van de sporttijd vergoed krijgen.”
  3. “Als mensen het niet willen of kunnen betalen, kunnen ze na afloop volledige compensatie aanvragen. Ze krijgen dan de hele sporttijd vergoed.”

 

1 juli weer open

Op 1 juli was het dan eindelijk zover. De sportscholen mochten weer open. “Branchevereniging NL Actief heeft een protocol verantwoord sporten opgesteld, dat hebben we geïmplementeerd. Wel is het protocol telkens aan verandering onderhevig.”

Michael heeft veel verschillende maatregelen doorgevoerd: “Iedereen moet nu reserveren. Dat was al zo voor groepslessen, dat moet nu ook voor fitness. Zo kun je de bezoekersstromen reguleren en weet je wie er binnen zijn. Triage (vragen over gezondheid red.) is niet meer verplicht onder de 100 mensen, maar dat willen we toch blijven doen. Enerzijds voor de bewustwording en anderzijds om te zien wie er is geweest.”

 

Afstand en hygiëne

“Verder hebben we veel extra schoonmaak rondes en krijg iedere fitnessklant een ‘sportbuddy’ mee. Dit is een persoonlijke hygiëne spray met desinfectiemiddel. We hebben ook looproutes opgeplakt om de anderhalve meter te handhaven. Omdat we in een monumentaal pand zitten, kun je niet altijd volledige looproutes van anderhalve meter creëren. Dan moet je dus rekening houden met elkaar. We zetten hier wel extra personeel voor in en combineren apparaten tot een station.”

“Verder zijn er minder mensen in de groepslessen en zijn deze lessen ingekort. Er zit nu ruimte tussen de lessen, waardoor mensen gelijk de leszaal in kunnen en niet langs elkaar hoeven te lopen. De kleedkamer, sauna en douches zijn ook nog gesloten.”

“Het monitoren en waar nodig aanpassen is erg belangrijk. We hebben nu elke dag overleg over hoe het gaat en wat we gaan aanpassen.”

 

Vertrouwen voor de toekomst

Michael heeft ontzettend veel zin in de toekomst. “We hebben een heel meedenkend klantenbestand en ons team stond te popelen om weer te gaan draaien. Voor de bezoekers is het sporten echt een uitje, hun huis was inmiddels kantoor, school en sportplek geworden.” 

“Mensen gaan niet alleen naar de sportschool voor een sixpack, maar ook voor de gezelligheid en wat levendigheid om hen heen. Ik denk dat mensen daar heel gelukkig van worden. We gaan de schouders eronder zetten, we hebben er zin in!”

Aan de slag? Lees het protocol uit jouw branche en bekijk de website van je branchevereniging. Vragen? Stel ze aan je branchevereniging of bel het KvK Coronaloket op 0800-2117.