Corona protocollen onder rijscholen: van mondkapjes tot centralisatie

De effecten van de coronacrisis zijn in alle branches voelbaar, juist ook bij bedrijven waar we niet zo snel aan denken. Rudy van Esch van Autorijschool van Esch Oirschot vertelt welke maatregelen hij en zijn collega’s nemen.

 

Toen op 16 maart het CBR moest sluiten, hebben alle rijscholen in Oirschot besloten om ook dicht te gaan. Rudy vertelt: “We zijn gestopt uit solidariteit, waarom zouden zij wel stoppen en wij niet? In een dorp merk je dat er dan collectieve afspraken gemaakt worden, dat zou in de stad niet lukken.”

De impact van corona

“Toen zaten we ineens met z’n allen thuis. Ik ben toen voor een andere werkgever gaan werken, maar veel collega’s hebben omzetverlies gehad. Zij hebben de TOZO gekregen om de vaste lasten te betalen. Mijn bedrijf is hard geraakt: we waren met z’n tweeën en ik had 49 leerlingen toen de man waarmee ik samenwerkte vertrok. Hij zag alle maatregelen niet zitten, dat snap ik heel goed.“

Opnieuw de weg op

Toen de rijscholen op 11 mei weer mochten beginnen, betekende dat nog niet dat iedereen direct weer de weg op ging. “Twintig tot dertig procent is niet meteen gestart, omdat ze het te onveilig vonden. We hebben toch direct contact met onze leerlingen.”

Het bleek nog niet zo eenvoudig om de juiste veiligheidsmaatregelen te vinden voor de branche. Anderhalve meter afstand houden is onmogelijk in de auto. “Het CBR stelde voor om spatschermen van plexiglas of folie te gebruiken. Dat werkt misschien voor de examens, maar niet bij de rijlessen. Zo’n spatscherm zou voorbij de binnenspiegel moeten zitten, maar dan kunnen wij niet meer ingrijpen aan de kant van de leerlingen.”

Maatregelen tegen corona

Om ervoor te zorgen dat rijscholen veilig aan het werk konden, heeft de brancheorganisatie een aantal richtlijnen uitgezet. Dat betekent echter niet dat deze ook allemaal nageleefd worden. “Het is in onze branche niet verplicht om je aan te sluiten bij een branchevereniging, iedereen doet dus zijn eigen ding. Dat krijgen we niet goed op één lijn.”

Mondkapjes

Er is veel discussie over het gebruik van mondkapjes, zo ook in de rijschoolbranche: “We zijn wel begonnen met mondkapjes, maar voor leerlingen is dat heel lastig. Die zitten de hele tijd aan dat kapje omdat het zo onwennig is, dan is de hele functie weg. Als we anderhalf uur rijden is dat niet te doen, stel je voor hoe dat is bij dertig graden. Daarom hebben wij besloten om met het raam open te rijden en te ontsmetten. Raken de ic-bedden weer voller? Dan gaan we misschien toch weer met mondkapjes rijden.”

Centraliseren en schoonmaken

“We mogen volgens de richtlijnen van de brancheorganisatie geen leerlingen thuis ophalen, maar moeten proberen te centraliseren. Dat doe ik ook, we verzamelen op een centraal punt in het dorp. Daardoor ben ik wel leerlingen kwijtgeraakt die ver weg wonen.
Het ontsmetten van de auto is een belangrijke stap, vertelt Rudy: “We gebruiken handalcohol en ontsmetten de hele auto, van de deurklinken tot de richtingaanwijzer en van de handrem tot de navigatie. Ik maak mijn eigen kant schoon en de leerlingen hun eigen kant. Sommige rijscholen kiezen ervoor om alles zelf te doen als de leerling uitstapt.”

Tijd tussen leerlingen

Normaal gesproken rijden leerlingen aan het einde van de les naar het huis van de volgende leerling, zo wordt zo min mogelijk tijd verloren. Door corona mag dit niet meer. “Het advies is eigenlijk om tien minuten tussen twee leerlingen te laten. Wij stoppen nu vijf minuten eerder en doen alle ramen open. De volgende leerling heeft ook vijf minuten voorbereiding nodig, zo kom je toch op de tien minuten.

“Doordat je elke keer tien minuten aan lestijd mist, mis je toch zo’n 1300 euro aan omzet. Gelukkig heb ik mijn lesprijs stabiel kunnen houden door centralisatie.” Die centralisatie blijkt voor Rudy een van de ‘voordelen’ van corona: ”Het bevalt me echt heel goed. Ik ga dit vasthouden tot mijn pensioen, ideaal!“

De branchevereniging heeft ook een vragenlijst over de gezondheid aangeleverd om voor te leggen aan leerlingen. “Die heb ik naar alle leerlingen doorgestuurd. Vullen ze ergens ja in? Dan mogen ze de les verzetten en bereken ik geen kosten door. Dat kost mij geld, maar dat is nu zo”.

Reacties van ouders en leerlingen

Rijles is dus echt even anders dan normaal, wat vinden de ouders en leerlingen daar zelf van? “ Eigenlijk is iedereen heel positief”, vertelt Rudy. “Dat was positief toen we nog met mondkapjes reden, maar ze waren ook blij toen we ermee stopten.”

Voldoende omzet voor de rest van het jaar

Op dit moment lukt het Rudy niet om aan versterking te komen, daarom heeft hij zijn leerlingen in vier groepen ingedeeld: “Ik heb nu een groep met leerlingen die een uitstelexamen moeten doen, die is nu het belangrijkste. Daarnaast heb ik nog groep A, B en C. Zij krijgen in drie weken maar 2 keer les. We hadden eerst al een wachtlijst, maar door corona is mijn wachttijd opgelopen tot volgend jaar april. Ik weet dus al precies wat ik de komende tijd ga verdienen!”

Aan de slag? Lees het protocol uit jouw branche en bekijk de website van je branchevereniging. Vragen? Stel ze aan je branchevereniging of bel het KvK Coronaloket op 0800-2117.