Corona-maatregelen in het theater: “We focussen op wat wél kan”

Sinds de uitbraak van het coronavirus is een ongedwongen avondje uit niet meer zo vanzelfsprekend. Robert Hendriks van theater Flint in Amersfoort vertelt hoe zij in deze uitdagende tijden vooruit blijven kijken.

Toen half maart de horeca en theaters dicht moesten, waren veel ondernemers totaal overrompeld. Maar weinig mensen waren voorbereid op een eventuele sluiting. Toch had Robert al een draaiboek klaarliggen. “In eerste instantie verwachtten we al wel dat we wat extra maatregelen moesten gaan nemen. We dachten bijvoorbeeld aan extra handen wassen. Maar een intelligente lockdown zagen we niet aankomen. Tot 9 maart, toen kwamen er al beperkingen voor Brabant. We besloten toen een draaiboek te maken voor een eventuele sluiting.”

De impact van corona op Flint

Waar de horeca en scholen op 16 maart hun deuren moesten sluiten, moest de theaterbranche zelfs al eerder op slot. “In de middag van 12 maart moesten we dicht, dat was een behoorlijke schok. Gelukkig hadden we toen al de eerste versie van ons draaiboek af.”

Het sluiten van een theater is niet een kwestie van deuren dichthouden. Robert vertelt: “We moesten eerst zorgen dat we ook echt dicht konden. Er moesten 61 voorstellingen verplaatst worden, waarvoor we 22.000 bezoekers moesten mailen. Het verplaatsen van de voorstellingen is altijd ons uitgangspunt geweest. Daar bovenop hebben we 42 zakelijke verhuringen moeten verzetten.”

Druk ondanks corona

Lege zalen betekent niet dat de medewerkers van Flint ook niets gedaan hebben. “De koks begonnen zich te vervelen, dus toen zijn ze de kleedkamers gaan schilderen! Verder is onze marketingafdeling heel druk bezig geweest met het proactief mailen van bezoekers. Dat is beter dan wanneer mensen zelf mailen.”

“In de zomer zijn we normaal ook altijd vier tot zes weken gesloten. Dan maken we het theater helemaal schoon en lopen we bijvoorbeeld alle kabels na. Deze werkzaamheden hebben we dan ook naar voren gehaald. We zijn meteen die maandag begonnen en hebben zo een mooie stap gemaakt met onze technische faciliteiten.”

De Flint Festival Sessies

Sinds 1 juni is Flint weer open, op een aangepaste manier. “In Amersfoort zijn veel evenementen, bijvoorbeeld Flirting With The Blues, Amersfoort JAZZ, Spoffin, MalleJan en Dias Latinos. Door corona kan dit allemaal niet doorgaan. Daarom krijgen deze evenementen in het weekend op onze binnenplaats een podium voor een klein publiek: 40 mensen. Daarbij wordt ook gezorgd voor eten en drinken.”

Starten in september

Robert blikt ook vooruit naar het najaar: “Half september beginnen de voorstellingen weer. Er kunnen dan minder mensen in de zalen, dat betekent minder inkomsten voor ons en ook voor de artiesten. Sommige shows worden daarom een jaar doorgeschoven, naar het volgende seizoen. We hebben 800 stoelen, waarvan er straks maar honderdvijftig per voorstelling bezet mogen zijn. Sommigen artiesten willen daarom twee keer op een avond spelen, dan hebben ze toch weer driehonderd mensen in het publiek.”

Dit is direct een van de grootste uitdagingen van het theater. “We mogen minder mensen binnen hebben, dus hoe krijgen we het financieel rond?”

Om ervoor te zorgen dat bezoekers veilig van een voorstelling kunnen genieten, heeft Flint markeringen op de niet-beschikbare stoelen aangebracht en staan er strepen op de grond op plekken waar rijvorming kan ontstaan. Ook krijgen de bezoekers vragen over hun gezondheid. “Gelukkig hebben we heel ruime foyers”, vertelt Robert. “Ook hebben we drie entrees waardoor we de eenrichting-stroom aan kunnen houden. Hoe eerder je de regels kunt vertellen, hoe makkelijker het is. Daarom sturen we voorafgaand aan de voorstelling en mail over de maatregelen en maken we gebruik van grote posters en digitale posterborden.”

Hulp van de branchevereniging

Gelukkig hoefde Robert deze maatregelen niet allemaal zelf te verzinnen. “Branchevereniging VSCD heeft een protocol opgesteld, deze hebben we toegepast op ons theater. Er zijn namelijk erg veel verschillende theaters in Nederland met allemaal verschillende routes en gangetjes. In het protocol wordt ook veel verwezen naar protocollen van andere brancheverenigingen, bijvoorbeeld die van de horeca voor ons restaurant en een voor onze zakelijke evenementen.”

Reacties van gasten

Een avondje naar het theater is niet meer hetzelfde als vroeger. Toch wil Robert zo dichtbij het ouderwetse avondje uit blijven als mogelijk is. ”We zijn nu bezig met workshops voor onze medewerkers om de link te leggen tussen de gastvrijheid en de maatregelen.”

Toch zijn bezoekers vooral erg blij om weer naar Flint te kunnen komen: “Het is een stukje ontspanning, mensen vinden het vooral erg leuk om weer een dagje uit te kunnen. Als je de regels goed uitlegt, vormen de maatregelen geen probleem. Het is natuurlijk een hele nare tijd, maar we focussen op alles wat wél kan.

 

Aan de slag? Lees het protocol uit jouw branche en bekijk de website van je branchevereniging. Vragen? Stel ze aan je branchevereniging of bel het KvK Coronaloket op 0800-2117.